Sunday 1 April 2012

Pengurusan Bekalan Air di Malaysia


Pengurusan air adalah multidimensi iaitu, merangkumi aspek perancangan, reka bentuk, pembinaan, operasi dan penyelenggaraan. Pengurasan air mesti dikendalikan dalam kekangan teknologi, matlamat sosial, undang-undang dan peraturan, pendapat-pendapat politik soal alam sekitar dan juga realiti ekonomi (Waren & Mark, 2005). Justeru itu, pengurusan air secara mampan adalah penting dalam menyediakan atau membekalkan sumber air bersih kepada pengguna pada masa kini sehingga pada masa akan datang.
          
     Di malaysia, pengurusan bekalan air diuruskan oleh pihak kerajaan dan agensi swasta. Pengurusan di bawah seliaan pihak kerajaan adalah berperingkat-peringkat iaitu pada peringkat persekutuan, negeri dan seterusnya di peringkat tempatan. Pada peringkat keseluruhan hal yang berkaitan dengan pengurusan bekalan air adalah di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) yang dahulunya dikenali sebagai Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi (KTAK). Manakala, bagi pengurusan bekalan air swasta adalah seperti SYABAS, LAKU, SAJ HOLDING Sdh. Bhd dan beberapa syarikat swasta lain yang terdapat di beberapa buah negeri di seluruh Malaysia seperti dalam jadual 1.1 berikut:


Bil
ORGANISASI
PEMILIKAN
1
JABATAN KERJA AWAM KEDAH
KERAJAAN
2
JABATAN BEKALAN AIR LABUAN
KERAJAAN
3
JABATAN KERJA AWAM PERLIS
KERAJAAN
4
JABATAN KERJA AWAM SARAWAK
KERAJAAN
5
LEMBAGA AIR KUCING
KERAJAAN
6
JABATAN AIR SABAH
KERAJAAN
7
PERBADANAN AIR MELAKA
KERAJAAN
8
JABATAN BEKALAN AIR NEGERI SEMBILAN
KERAJAAN
9
JABATAN BEKALAN AIR PAHANG
KERAJAAN
10
LEMBAGA AIR PERAK
KERAJAAN
11
PERBADANAN BEKALAN AIR PULAU PINANG Sdn. Bhd.
KERAJAAN
12
LAKU MANAGEMENT Sdn. Bhd.
PRIVATE
13
SAJ HOLDINGS Sdn. Bhd.
PRIVATE
14
PERBADANAN AIR SIBU
PRIVATE
15
SYARIKAT BEKALAN AIR SELANGOR Sdn. Bhd.
(SYABAS)
PRIVATE
16
AIR KELANTAN Sdn. Bhd.
PRIVATE
17
SYARIKAT AIR TERENGGANU (SATU)
PRIVATE
Sumber diubahsuai daripada: Ong Boon et al (2007)



          Pengurusan air bagi setiap negeri adalah terletak di bawah kuasa pihak pentadbir negeri. Di negeri Sabah, pengurusan air adalah terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) yang memainkan peranan di bawah enakmen Bekalan Air 2003 sebagai pembekal air terawat kepada penduduk di seluruh negeri Sabah. 

No comments:

Post a Comment